Senarai Orang Terkaya Malaysia 2013

by Staff Agenda Semasa on February 22, 2013 · 5 comments

orang terkaya di malaysia 2013

Orang Terkaya di Malaysia 2013 : Kali ini, kami ingin berkongsi dengan anda mengenai kedudukan 20 orang paling kaya di Malaysia tahun 2013.Senarainya adalah seperti di bawah.

Senarai 20 Orang Terkaya di Malaysia 2013

  1. Robert Kuok Hock Nien (RM46.1 bilion) (Kerry Group/Kuok Group)
  2. T Ananda Krishnan ( RM32.90 bilion) (Usaha Tegas)
  3. Tan Sri Teh Hong Piow (RM13.73 bilion) (Public Bank)
  4. Tan Sri Quek Leng Chan (RM11.09 bilion) (Hong Leong Group & Guoco Group)
  5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (RM10.6 bilion) (Al-Bukhary Foundation)
  6. Tan Sri Lee Shin Cheng (RM10.56 bilion) (IOI Group)
  7. Tan Sri Lim Kok Thay ( RM8.12 bilion) (Genting Group)
  8. Puan Sri Lee Kim Hua (RM7.23 bilion) (Genting Group)
  9. Tan Sri Tiong Hiew King (RM6.35 bilion) (Rimbunan Hijau)
  10. Ong Beng Seng (RM4.016 bilion) (Hotel Properties Ltd)
  11. Tan Sri Azman Hashim (RM3.84 bilion) (Arab-Malaysian Corp)
  12. Tan Sri Yeoh Tiong Lay (RM3.467 bilion) (YTL Group)
  13. Datuk Mokhzani Mahathir (RM2.669 bilion) (SapuraKencana Petroleum)
  14. Tan Sri Vincent Tan (RM2.256 bilion) (Berjaya Group)
  15. Datuk Desmond Lim (RM1.869 bilion) (Pavilion REIT)
  16. Datuk Lee Yeow Chor (RM1.742.47 bilion) (IOI Group)
  17. Lee Yeow Seng (RM1.699 bilion) (IOI Group)
  18. Tan Sri Lau Cho Kun (RM1.697 bilion) (Hap Seng Consolidated)
  19. Datuk Shahril Shamsuddin (RM1.64 bilion) (Sapura Group)
  20. Datuk Shahriman Shamsuddin (RM1.64 bilion) (Sapura Group)

Kalau dilihat dari senarai 20 orang terkaya di Malaysia di atas, hanya ada 5 orang melayu sahaja di dalam senarai.Manakala, yang lain, masih dikuasai oleh kaum-kaum lain.Namun apa yang ingin kami perlihatkan di sini, kalau dilihat, peratusan kaum melayu berbanding kaum cina dan lain-lain adalah 25%.

Kedudukan 5 tempat teratas masih tidak berubah, dengan Robert Kuok, masih lagi memegang tempat pertama sebagai orang paling kaya di Malaysia, diikuti dengan T Ananda Krishnan, Tan Sri Teh Hong Piow, Tan Sri Quek Leng Chan, dan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

Adakah pada tahun 2014, senarai 20 orang terkaya di Malaysia akan berubah? Kami tidak pasti. Namun peratusan perubahan 5 tempat teratas, pada hemat kami pasti tidak berubah. Bos Air Asia Group, Tan Sri Tony Fernandes, nampaknya terkluar dari senarai tahun ini setelah mendapat kedudukan ke-15 pada tahun 2012.

Apa pendapat anda dengan kedudukan senarai 20 orang terkaya di Malaysia tahun 2013 ini? Adakah peratusan kaum melayu akan bertambah selepas ini?

{ 4 comments… read them below or add one }

proffads February 24, 2013 at 6:32 pm

hehehe bagus jugak la .. ad gak org mlayu.. Syabbas kar bilionaire mlayu ni.. moga lebih ramai mlayu jd bilionaire kat SANER nanti….kat padang yg paling luassss tuuu

Reply

anson March 4, 2013 at 7:47 am

kt padang tu stanby la debit kad & buku cek,kredit kad x d terima hehehe……

Reply

anson March 4, 2013 at 7:49 am

robert kuok dah stanby bot nak merentas laut peluh kt padang…….

Reply

Abedul Aziz Ibrahim March 4, 2013 at 10:17 am

Kaum Melayu? Kenapa harus dijadikan isu perkauman? Tak kiralah samada Melayu, India atau Cina sekalipun. Mereka bangsa Malaysia. Sesiapa sahaja yang yang yakin dan gigih berusaha, mereka pasti akan berjaya tanpa mengira dari kaum mana pun.

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: